ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΛΑΦΙΩΝΑΣ
Η παλαιότερη χρονολογία στον Κώδικα είναι το 1814 και αφορά σημείωση δοσοληψιών πιθανόν της Εκκλησίας με τους κατοίκους του χωριού.
Οι πρώτοι κάτοικοι που αναφέρονται να συνάπτουν αρραβώνα είναι το 1864.
Τον προηγούμενο μόλις χρόνο το 1863 ο Μητροπολίτης Μηθύμνης Αγαθάγγελος, παρέδιδε τον νεαρό τόμο με τις συμβουλές να καταγράφονται σε αυτόν όλες οι συμφωνίες μνηστείας και προίκας.
Ακόμα πιο πίσω στον χρόνο πηγαίνουν μόνο τα μητρώα της κοινότητας, που γράφτηκαν αρχικά (πιθανόν) στην Πέτρα, όπου ανήκε η Λαφιώνα σε κοινό Δήμο επί τουρκοκρατίας , από το 1909.
Και θα συνεχίστηκαν οι καταγραφές στην πρώτη Κοινότητα της Λαφιώνας από το 1919, όταν για πρώτη φορά θα αποτελέσει ιδιαίτερη κοινότητα.
Εκεί στο παλαιότερο Μητρώο βρίσκουμε τον παλαιότερα καταγεγραμμένο Λαφιωνιάτη, που είναι ο:
1) Θεοφάνης Βαλδάνης του Δημητρίου γεννημένος το 1851. Πριν από αυτόν δεν έχουμε καταγεγραμμένο ονομαστικά άλλον κάτοικο.
Μετά από αυτόν οι:
2) Ψαρόπουλος Ιωάννης το 1853, πρόγονος των δυο συνώνυμων οικογενειών του χωριού Δημητρίου και Αχιλλέα Ψαρόπουλου.
3) Ευστράτιος Καλατζής γεννημένος το 1854.
4) Το 1855 γεννήθηκε ο Βασίλειος Βούλγαρης του Κομνηνάκη, χτίστης και πρόγονος των οικογενειών Βουλγαρέλλη.
Το 1855 επίσης, γεννιέται ο Παναγιώτης Κοντός του Σταμάτη και της Νερατζιάς, που μαζί με τη Χριστούδα Μίχου θα αποκτήσουν τις:
Ραλλιά (αργότερα σύζυγο του Μαστραντώνη)
Παρθένα (σύζυγο του Θεοδόσιου Πισκιτζή) και την
Αφθονία που παντρεύτηκε στη Στύψη.
Υπάρχουν βέβαια πολλές ακόμα οικογένειες με λιγότερες συγγένειες.
Έχει ενδιαφέρον για όποιον ξέρει τη διάρθρωση του πληθυσμού του χωριού ή όποιος ενδιαφέρεται γι’ αυτό, να παρακολουθήσει την πορεία κάποιων οικογενειών μέσα στο χρόνο.
Παράδειγμα παίρνουμε τη Διαθήκη του Βαγή (όνομα) Βασιλείου (επώνυμο) στη σελ.40 του 2ου τ. του Κώδικα, και παρακολουθούμε τα μέλη της οικογένειάς του: γονείς : Βαγής Βασιλείου + Καταξινή
Μετά την ανάγνωση των δυο τόμων του Κώδικα της Εκκλησίας μας και έναν πρώτο συσχετισμό των ονομάτων των κατοίκων, με το παλαιότερο Μητρώο της Κοινότητας, έρχονται αμέσως κάποια πρώτα σχόλια και παρατηρήσεις, που αργότερα θα γίνουν συμπεράσματα για ένα μέρος της Ιστορίας του χωριού.
Η παλαιότερη χρονολογία στον Κώδικα είναι το 1814 και αφορά σημείωση δοσοληψιών πιθανόν της Εκκλησίας με τους κατοίκους του χωριού.
Οι πρώτοι κάτοικοι που αναφέρονται να συνάπτουν αρραβώνα είναι το 1864.
Τον προηγούμενο μόλις χρόνο το 1863 ο Μητροπολίτης Μηθύμνης Αγαθάγγελος, παρέδιδε τον νεαρό τόμο με τις συμβουλές να καταγράφονται σε αυτόν όλες οι συμφωνίες μνηστείας και προίκας.
Ακόμα πιο πίσω στον χρόνο πηγαίνουν μόνο τα μητρώα της κοινότητας, που γράφτηκαν αρχικά (πιθανόν) στην Πέτρα, όπου ανήκε η Λαφιώνα σε κοινό Δήμο επί τουρκοκρατίας , από το 1909.
Και θα συνεχίστηκαν οι καταγραφές στην πρώτη Κοινότητα της Λαφιώνας από το 1919, όταν για πρώτη φορά θα αποτελέσει ιδιαίτερη κοινότητα.
Εκεί στο παλαιότερο Μητρώο βρίσκουμε τον παλαιότερα καταγεγραμμένο Λαφιωνιάτη, που είναι ο:
1) Θεοφάνης Βαλδάνης του Δημητρίου γεννημένος το 1851. Πριν από αυτόν δεν έχουμε καταγεγραμμένο ονομαστικά άλλον κάτοικο.
Μετά από αυτόν οι:
2) Ψαρόπουλος Ιωάννης το 1853, πρόγονος των δυο συνώνυμων οικογενειών του χωριού Δημητρίου και Αχιλλέα Ψαρόπουλου.
3) Ευστράτιος Καλατζής γεννημένος το 1854.
4) Το 1855 γεννήθηκε ο Βασίλειος Βούλγαρης του Κομνηνάκη, χτίστης και πρόγονος των οικογενειών Βουλγαρέλλη.
Το 1855 επίσης, γεννιέται ο Παναγιώτης Κοντός του Σταμάτη και της Νερατζιάς, που μαζί με τη Χριστούδα Μίχου θα αποκτήσουν τις:
Ραλλιά (αργότερα σύζυγο του Μαστραντώνη)
Παρθένα (σύζυγο του Θεοδόσιου Πισκιτζή) και την
Αφθονία που παντρεύτηκε στη Στύψη.
5) Το 1856
γεννιέται η Κυριακούλα, η μια από
τις δυο κόρες του Αντώνιου Αγγελόγλου, που θα παντρευτεί τον Δημήτριο Σάπατο
και θα αποκτήσουν
τον Χριστόδουλο,( πατέρα της Καλλιρόης και της Φωτώς),
γιαγιά της Παρθένας Αλ. Βατάλη , αργότερα σύζυγο του Ιωάννη Λαδά,
και της Μυρσίνης που θα παντρευτεί στην Πέτρα. Ίσως να υπάρχει και συνέχεια.
τον Χριστόδουλο,( πατέρα της Καλλιρόης και της Φωτώς),
γιαγιά της Παρθένας Αλ. Βατάλη , αργότερα σύζυγο του Ιωάννη Λαδά,
και της Μυρσίνης που θα παντρευτεί στην Πέτρα. Ίσως να υπάρχει και συνέχεια.
6) Το 1858
γεννιέται ο Στυλιανός Καράμαλλης,
πρόγονος όλων των οικογενειών Καράμαλλη.
7) Το 1860 γεννιέται
ο Κλεάνθης Αχουλιάς, πρόγονος διαφόρων
Αχουλιάδων του χωριού,
8) και το 1862 γεννιέται ο Ιγνάτιος Αχουλιάς του Γεωργίου, πρόγονος, πιθανόν, των υπόλοιπων ομώνυμων οικογενειών των καιρών μας.
9) Το 1867 γεννιέται ο Στεφανής Κουτζαπαναγιώτης του Αντώνη, εξάδελφος του Ευρυβιάδη και του Τζάνου, προπατόρων των σημερινών οικογενειών με το επώνυμο Κουτζαπαναγιώτη.
8) και το 1862 γεννιέται ο Ιγνάτιος Αχουλιάς του Γεωργίου, πρόγονος, πιθανόν, των υπόλοιπων ομώνυμων οικογενειών των καιρών μας.
9) Το 1867 γεννιέται ο Στεφανής Κουτζαπαναγιώτης του Αντώνη, εξάδελφος του Ευρυβιάδη και του Τζάνου, προπατόρων των σημερινών οικογενειών με το επώνυμο Κουτζαπαναγιώτη.
10) Το 1869 γεννήθηκε η Βηθλεέμ Αριστείδη Γιαλοπούλη.
Διατρέχοντας τις οικογένειες και τις γενεαλογίες τους γίνεται
φανερό ότι το επώνυμο με τις περισσότερες οικογένειες από την αρχή
μέχρι το 1953, είναι το επώνυμο Αχουλιάς,
με σύνολο καταγεγραμμένων οικογενειών είκοσι (20).
Το επόμενο όνομα κατά το πλήθος των οικογενειών του είναι το Λάσκαρης με δεκαέξι (16) οικογένειες.
Τρίτη οικογένεια αυτή των Βαγήδων με δεκαπέντε (15)
Τέταρτο στη σειρά επώνυμο έρχεται το Παπάζογλου με δεκατρείς (13) οικογένειες.
Το επόμενο όνομα κατά το πλήθος των οικογενειών του είναι το Λάσκαρης με δεκαέξι (16) οικογένειες.
Τρίτη οικογένεια αυτή των Βαγήδων με δεκαπέντε (15)
Τέταρτο στη σειρά επώνυμο έρχεται το Παπάζογλου με δεκατρείς (13) οικογένειες.
Πέμπτο οι Κουτζαπαναγιώτηδες με δέκα
(10) οικογένειες και οι υπόλοιπες, όπως φαίνονται παρακάτω.
ΟΝΟΜΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
|
ΠΛΗΘΟΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ
(μέχρι το 1953) |
Αχουλιάς
|
20
|
Λάσκαρης
|
16
|
Βασιλείου ή
Βαγή
|
15
|
Παπάζογλου
|
13
|
Κουτζαπαναγιώτης
|
10
|
Καλατζής
|
9
|
Μουμτζής
|
6
|
Ανδριώτης
|
6
|
Σουβλερός
|
5
|
Γιαλοπούλης
|
4
|
Πλωμαρίτης
|
4
|
Υπάρχουν βέβαια πολλές ακόμα οικογένειες με λιγότερες συγγένειες.
Έχει ενδιαφέρον για όποιον ξέρει τη διάρθρωση του πληθυσμού του χωριού ή όποιος ενδιαφέρεται γι’ αυτό, να παρακολουθήσει την πορεία κάποιων οικογενειών μέσα στο χρόνο.
Παράδειγμα παίρνουμε τη Διαθήκη του Βαγή (όνομα) Βασιλείου (επώνυμο) στη σελ.40 του 2ου τ. του Κώδικα, και παρακολουθούμε τα μέλη της οικογένειάς του: γονείς : Βαγής Βασιλείου + Καταξινή
Τέκνα:
1ο Ιωάννης. Παντρεύεται την Κλεάνθη και γενούν τον Γεώργιο και τον Χριστόδουλο
2ο Ιγνάτιος 1878, με την Ουρανία θα κάνουν τον Χριστόδουλο τον Αλέκο και τον Βαγή.
3ο Θεοφάνης 1878, με τη Γεωργούλα Σάπατου θα κάνουν τη Δήμητρα, Κατίνα, Λεμονιά, Θεόφιλο.
4ο Ευριδίκη 1876, με τον γιό του παπα Ευστράτιου θα κάνουν την Ηλέκτρα, τον Άγγελο ...
5ο Βικτωρία 1886, με τον Χρυσόστομο Ανδριώτη θα κάνουν τους: Αξιοθέα, Νίκο, Αιμιλία, Κλεονίκη, Ελένη, ....Παρασκευά και Σόλωνα.
6ο Μαριάνθη, με τον Στυλιανό Μαλλή, που θα αποκτήσει τους: Φωτή, Αριάδνη, Κλεάνθη…
1ο Ιωάννης. Παντρεύεται την Κλεάνθη και γενούν τον Γεώργιο και τον Χριστόδουλο
2ο Ιγνάτιος 1878, με την Ουρανία θα κάνουν τον Χριστόδουλο τον Αλέκο και τον Βαγή.
3ο Θεοφάνης 1878, με τη Γεωργούλα Σάπατου θα κάνουν τη Δήμητρα, Κατίνα, Λεμονιά, Θεόφιλο.
4ο Ευριδίκη 1876, με τον γιό του παπα Ευστράτιου θα κάνουν την Ηλέκτρα, τον Άγγελο ...
5ο Βικτωρία 1886, με τον Χρυσόστομο Ανδριώτη θα κάνουν τους: Αξιοθέα, Νίκο, Αιμιλία, Κλεονίκη, Ελένη, ....Παρασκευά και Σόλωνα.
6ο Μαριάνθη, με τον Στυλιανό Μαλλή, που θα αποκτήσει τους: Φωτή, Αριάδνη, Κλεάνθη…
Και από τους πρώτους δυο γιους θα προκύψουν οι εξής,
που είναι πιο κοντά σε αυτούς που γνωρίσαμε οι μεγαλύτεροι:
1.Χριστόδουλος του Ιγν. + Ελένη = Ουρανία, Βλουτίνα.
2. Αλέκος του Ιγν. + Ανδρονίκη= Ευστρατία, που θα παντρευτεί τον Βαμβακά…
3. Βαγής του Ιγν. + Θεανώ Κυπαρίσση = Ιγνάτιος (Νότης) και Δέσπω (στην Πέτρα).
4. Γεώργιος του Ιωαν.+ Χαρίκλεια = Ελευθέριος Βαγής και Μαρία Βουδούρη (σήμερα).
5. Χριστόδουλος του Ιωαν.+Χριστίνα Αχουλιά = Ευστράτιος (στη Μυτιλήνη) και Χριστίνα (στην Αυστραλία).
6. Αντώνιος του Ιωαν, από δεύτερη σύζυγο, που έζησε Αθήνα.
Και η σειρές συνεχίζονται…
2. Αλέκος του Ιγν. + Ανδρονίκη= Ευστρατία, που θα παντρευτεί τον Βαμβακά…
3. Βαγής του Ιγν. + Θεανώ Κυπαρίσση = Ιγνάτιος (Νότης) και Δέσπω (στην Πέτρα).
4. Γεώργιος του Ιωαν.+ Χαρίκλεια = Ελευθέριος Βαγής και Μαρία Βουδούρη (σήμερα).
5. Χριστόδουλος του Ιωαν.+Χριστίνα Αχουλιά = Ευστράτιος (στη Μυτιλήνη) και Χριστίνα (στην Αυστραλία).
6. Αντώνιος του Ιωαν, από δεύτερη σύζυγο, που έζησε Αθήνα.
Και η σειρές συνεχίζονται…
Τα επώνυμα είναι γνωστό ότι παράγονταν τότε από το
πατρώνυμο του καθένα και πολλές φορές από την καταγωγή ή το επάγγελμα. Έτσι
άλλαζαν εύκολα.
Τα παιδιά του Βαγή Βασιλείου δεν κράτησαν όλα το επώνυμο Βασιλείου αλλά μερικοί έχουν ως επώνυμο το μικρό όνομα του προπάτορα, το Βαγής.
Τα τελευταία χρόνια έχουν οριστικοποιηθεί και παραμένουν τα ίδια στη σειρά των απογόνων.
Ακόμα ένα παράδειγμα:
Το 1903 αρραβωνιάζεται η Ευρυδίκη κόρη του Βαγή Βασιλείου με τον Βασίλη γιο του παπά Ευστράτιου Ανδρέου, ιερέα του χωριού μας και της πρεσβυτέρας Παρασκευής και αντί να κρατήσει το δικό του επώνυμο(Ανδρέου), θα επικρατήσει η ιδιότητά του ως παπαδοπαίδι και θα ονομαστεί τα επόμενα χρόνια Παπαδάκι και αργότερα Βασίλειος Παπαδάκης. Θα αποκτήσει επτά παιδιά μεταξύ των οποίων και η πάλαι ποτέ Ηλέκτρα Τουλουμτζή και ο Άγγελος Παπαδάκης, πατέρας της Θεραπείας, σήμερα Αχουλιά.
Τα παιδιά του Βαγή Βασιλείου δεν κράτησαν όλα το επώνυμο Βασιλείου αλλά μερικοί έχουν ως επώνυμο το μικρό όνομα του προπάτορα, το Βαγής.
Τα τελευταία χρόνια έχουν οριστικοποιηθεί και παραμένουν τα ίδια στη σειρά των απογόνων.
Ακόμα ένα παράδειγμα:
Το 1903 αρραβωνιάζεται η Ευρυδίκη κόρη του Βαγή Βασιλείου με τον Βασίλη γιο του παπά Ευστράτιου Ανδρέου, ιερέα του χωριού μας και της πρεσβυτέρας Παρασκευής και αντί να κρατήσει το δικό του επώνυμο(Ανδρέου), θα επικρατήσει η ιδιότητά του ως παπαδοπαίδι και θα ονομαστεί τα επόμενα χρόνια Παπαδάκι και αργότερα Βασίλειος Παπαδάκης. Θα αποκτήσει επτά παιδιά μεταξύ των οποίων και η πάλαι ποτέ Ηλέκτρα Τουλουμτζή και ο Άγγελος Παπαδάκης, πατέρας της Θεραπείας, σήμερα Αχουλιά.